Vi firar 113 13 idag

Idag den 11 mars fyller det nationella informationsnumret 113 13 hela 9 år. Något som vi på YouCall såklart vill lyfta, speciellt efter dessa två intensiva år av pandemi.

Youcall medarbetareYouCalls operatörer hanterar samtalen på 113 13.

113 13 har funnits sedan den 11 mars 2013 och hit kan man ringa för att få information om pågående olyckor eller kriser i Sverige. Det är SOS Alarm som äger avtalet och tjänsten produceras och bemannas av dotterbolaget YouCall.

Innan coronapandemin inkom i genomsnitt 25 samtal per dygn till 113 13 men efter pandemins utbrott ökade antalet inringare dramatiskt.

– En dag hade vi hela 35 000 samtal, berättar Mona Engström, gruppchef på 113 13.

Vikten med verifierad information

– Vi besvarar alltid alla frågor som inkommer på 113 13 med verifierad information från exempelvis Folkhälsomyndigheten, 1177, Läkemedelsverket, MSB och i vissa fall regeringskansliet, förklarar Mona.

Idag ser vi en ökning av frågor kopplat till tragedin i Ukraina. Det är tydligt att numret fyller en viktig funktion för oroliga medborgare över tid.

 

Youcall medarbetareThomas Nohre, Affärschef SOS Alarm.

”YouCall hanterar Sveriges informationsnummer 113 13 med stor skicklighet och tillförlitlighet. Vi är tacksamma för ert fina engagemang och er träffsäkra leverans. Tillsammans bidrar vi till ett tryggare och säkrare Sverige för alla.”  – Thomas Nohre, Affärschef SOS Alarm