FÖRDUBBLAD SAMTALSTRAFIK EFTER JUL OCH NYÅRSGELGEN

YouCall hanterar samtalen för
Sveriges informationsnummer 113 13
, som under första veckan för året 2022 nästintill fördubblade den veckovisa volymen över inkommande samtal från föregående veckas ca 14 200 inkommande samtal till 26 300.

– En stor anledning till den ökande samtalsvolymen är de nya restriktionerna och rekommendationerna som Folkhälsomyndigheten har gått ut med under slutet på december 2021, menar Mona Engström, projektledare för 113 13 på YouCall.
– Många frågor gäller angående vaccinationspasset som har införts för evenemang och sammankomster där deltagarantalet överskrider 100st deltagare, förklarar Mona.

 

VANLIGA FRÅGOR TILL 113 13 JUST NU ÄR:

• Man har någon i hushållet som har tagit ett positivt antigentest eller man har träffat någon som tagit ett positivt antigentest och man vill veta vad som gäller?

• Region Västra Götaland och Region Stockholm, man har tagit ett PCR test och provsvaret dröjer en vecka eller mer – hur ska man agera?

• Kan inte boka PCR test, kan man ta antigentest i stället?

YouCall besvarar alltid alla frågor med den senaste verifierade informationen som har gått ut från myndigheter, bl.a. Folkhälsomyndigheten.

Det kan vara svårt att hänga med i vilka restriktioner och rekommendationer som är aktuella precis just nu om man inte aktivt undersöker detta själv, då dessa uppdateras löpande allteftersom hur utvecklingen av pandemin rör sig.

Därför är ett samtal till 113 13 en bra idé för dig som vill säkerställa dig om att du får korrekt och uppdaterad information av våra operatörer, eller om du bara vill få ett förtydligande av den informationen som du själv tagit del av.