Att leda efter sin inre kompass

” Det har gått snart 3,5 år sedan jag klev in genom dörrarna på YouCall som ny vd. Jag minns min positiva känsla och min starka motivation att sätta mig in i företaget som helhet. Jag ville lyssna, lära och förstå. Både företagets styrkor men också utmaningar. Jag ville förstå vår affär och vad som var unikt för YouCall. Så lite jag visste och så enormt mina förväntningar har överträffats.”

Anneli Olovsson, YouCall Anneli Olovsson, YouCall.
Foto: Maria Fäldt

Idag vet jag betydligt mycket mer även om jag lär mig nytt varje dag. YouCall är ett företag som drivs av starka värderingar. Det är en reko arbetsplats med medarbetare som besitter en enorm kompetens och som är en trygg pelare att luta sig mot. Vi är ledande inom vårt område. Både när det gäller leverans men även i det bemötande vi erbjuder våra kunder och dess kunder.

Jag är stolt att få arbeta i och navigera ett så spännande företag med så mycket framdrift. Och som har så trygga och solida ägare som SOS Alarm. Det bygger en stor stolthet. Vi har en spännande kombo av ett modigt entreprenörskap och en strategisk kostym. Det bästa av två världar, om du frågar mig.

Jag pratade i mars 2021 om att leda med hjärtat – men att samtidigt vara tydlig. Det står jag fast vid. Jag hoppas att mina kollegor idag ser en stor värme men även förutsägbarhet i mina penseldrag och i min kurs som ledare. Att de vet hur och på vilket sätt jag kommer att reagera och vad jag tycker är rätt väg att gå eller inte utifrån våra gemensamma målbilder och affärsmål. Jag ser det som en trygg förutsägbarhet.

Jag vill att mina kollegor ska känna att de kan bolla vad som helst med mig och att vi tillsammans tacklar de utmaningar som kommer i vår väg. Det är också viktigt att det är tillåtet att inte alltid tycka lika – och att det är okej. Det är då vi växer i det som är bra, men även ur det som inte längre tjänar oss. Vi tar sikte på något annat, något bättre när vi utmanar och växer tillsammans. Då är vi som allra bäst.

YouCall brottas som de allra flesta med teknikens och digitaliseringens framfart och hur vi ska anpassa vår verksamhet och våra erbjudanden som kommer att präglas av AI. Vi måste stötta våra kunder i samma resa och vara en proaktiv leverantör.

Många nya kunder söker sig till oss. Ofta på rekommendation från andra tidigare lyckade samarbeten. Kunderna uttrycker att det känns som om ni står för något annat än ett ”klassiskt CallCenter”. Precis så är det. Vi är någonting annat och erbjuder ett långsiktigt samarbete byggt på förtroende med våra kunder. Vi har medarbetare som brinner för sitt jobb och som förstår sitt värde och varför vi finns till, för att göra människa och samhälle tryggare.
Det är inte illa.