...

Ny lag om digital tillgänglighet träder i kraft – detta behöver du känna till

Publicerat 17 juni, 2025
Den 28 juni 2025 införs en ny svensk lag som grundar sig på EU:s tillgänglighetsdirektiv, även kallat European Accessibility Act.

Lagens syfte är att öka den digitala tillgängligheten inom EU och säkerställa att alla, oavsett funktionsförmåga, har lika möjligheter att ta del av digitala produkter och tjänster.

Det handlar om att skapa ett mer inkluderande digitalt samhälle – där ingen lämnas utanför på grund av hur en tjänst är utformad.

Vilka påverkas av lagen?

Lagen gäller både offentliga och privata aktörer som erbjuder digitala tjänster eller produkter. Här är exempel på vad som omfattas:

Tjänster:

  • E-handel och onlinebutiker
  • Internetbank och bankomater
  • Biljettsystem och reseappar
  • Chatt, e-post och telefonitjänster
  • Streaming, e-böcker
  • Digitala vårdtjänster (som 1177)
  • Självbetjäningsautomater (biljetter, betalning)

Produkter:

  • Datorer, mobiler och surfplattor
  • Betalterminaler och kortläsare
  • Biljettautomater och incheckningsmaskiner
  • E-bokläsare och elektroniska publikationer

Hur berörs kundservice?

En viktig del av lagen rör tillgängligheten i kundservice. Det innebär bland annat att:

  • Det ska vara möjligt för alla att ta kontakt med kundservice, oavsett funktionsvariation
  • Kundservice ska kunna svara på frågor om tillgänglighet
  • Olika kommunikationskanaler ska erbjudas för att möta olika behov

Det räcker alltså inte att själva tjänsten är tillgänglig – hela kundresan behöver fungera.

Vad innebär det framåt?

För många verksamheter innebär den nya lagen ett behov av att se över hur digitala tjänster, produkter och kundservice utformas – med fokus på tydlighet, tillgänglighet och användbarhet för alla. Även om vissa aktörer inte direkt omfattas av lagens krav, påverkar den hur digitala tjänster utvecklas, används och samverkar, och sätter en ny standard för tillgänglighet.

Den nya lagstiftningen är ett steg mot ett mer tillgängligt samhälle – där ingen exkluderas på grund av hur digital teknik fungerar. Att känna till vad lagen innebär är därför relevant för alla som arbetar med digitala kanaler, service och kommunikation.

Victoria Sandström

Victoria är marknadsansvarig på Youcall och har över 20 års erfarenhet av kundrelationer, projektledning, avtal och upphandlingar. Hon hjälper företag att utveckla sina kundtjänstlösningar från svarsservice till outsourcad kundtjänst, och hon brinner för att bygga starka samarbeten där förväntningar inte bara möts, utan överträffas.

Victoria Sandström

Victoria är marknadsansvarig på Youcall och har över 20 års erfarenhet av kundrelationer, projektledning, avtal och upphandlingar. Hon hjälper företag att utveckla sina kundtjänstlösningar från svarsservice till outsourcad kundtjänst, och hon brinner för att bygga starka samarbeten där förväntningar inte bara möts, utan överträffas.
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.