SOCIAL MEDIA DAY – Tips för att undvika bedrägerier i sociala medier
Den 30 juni uppmärksammas Social Media Day – en dag för att hylla sociala mediers positiva påverkan på samhället. Men det är också ett bra tillfälle att lyfta den andra sidan av myntet: risken för bedrägerier.
Sociala medier är i dag en självklar mötesplats, både för privatpersoner och företag. Tyvärr utnyttjas det också av bedragare. Ett aktuellt exempel är Snapchat-bedrägerier, där kapade konton användes för att lura användares vänner på pengar.
”Du ska alltid vara sunt kritisk när du får meddelanden som handlar om pengar. Just nu ser vi många bedrägerier på sociala medier som börjar precis så”, säger Paul Pintér, Rådgivare mot digitala brott vid SSF Stöldskyddsföreningen.
Vanliga varningstecken i kapade meddelanden:
- ”Jag är i en ekonomisk knipa, kan du hjälpa mig snabbt?”
- ”Min bankdosa fungerar inte – kan jag låna din?”
- ”Skicka gärna din verifikationskod”
- ”Kan jag få ditt mobilnummer?”
- ”Jag samlar in pengar till välgörenhet”
Tips för att undvika dataintrång och bedrägerier:
- Använd starka, unika lösenord – Lösenord bör vara minst 12–16 tecken långa – ju längre desto bättre
- Aktivera tvåfaktorsinloggning där det går
- Dela aldrig dina inloggningsuppgifter eller verifikationskoder
- Klicka inte på osäkra länkar
- Acceptera inte vänförfrågningar utan att kolla upp avsändaren
- Logga ut från konton när de inte används
- Kontrollera alltid misstänkta meddelanden – även om de kommer från en ”vän”
Exempel på osäkra länkar: SMS eller Instagram-DM:
”Ditt konto kommer att stängas om du inte verifierar dig här: https://insta-verify-help.com
Vad är problemet? – Falska verifieringssidor är ett vanligt sätt att få dig att lämna ifrån dig lösenord eller BankID.
Tips: – Titta noga på webbadressen. Äkta sidor har korrekta domäner som instagram.com eller ica.se. Allt annat är en röd flagg.
Tänk efter innan du klickar – det är ofta där bedrägeriet börjar.
Oavsett plattform bygger bedrägerierna ofta på förtroende, stress och snabbhet. Den som är uppmärksam på ovanstående mönster minskar risken att drabbas – både som privatperson och företag.
Källa: Svenska stöldskyddsföreingen SSF