Nyheter
YouCall i media
Det skrivs ibland om oss och ibland berättar vi själva vad vi gör. Här samlar vi ett axplock över nyheter, samarbeten, utmärkelser eller annat som kan vara av intresse för dig som kikar in på vår sida.
Så gör du din kundservice tillgänglig – i praktiken
Att erbjuda kundservice som fungerar för alla är inte bara en fråga om teknik – det handlar om inkludering. Den nya tillgänglighetslagen kräver att företag ser över varje kontaktpunkt med kunden. Här visar vi hur du enkelt kan komma i gång med fem byggstenar som gör din kundservice både tillgänglig och framtidssäkrad.
Ny lag om digital tillgänglighet träder i kraft – detta behöver du känna till
Den 28 juni 2025 införs en ny svensk lag som grundar sig på EU:s tillgänglighetsdirektiv, även kallat European Accessibility Act.
Outsourcad kundservice – så lyfter du din support med en extern partner
Att outsourca sin kundservice är för många företag ett stort beslut. Det kan kännas som att man släpper kontrollen, hur ska någon utanför verksamheten kunna förstå kundernas behov, tonen i kommunikationen och de interna processerna?
En app du hoppas slippa använda – men bör ha
Visste du att nästan en miljon samtal till nödnumret 112 är felaktiga varje år? Dessa samtal kan innebära livsavgörande förseningar för dem som verkligen behöver omedelbar hjälp. För att minska antalet felaktiga samtal och öka medvetenheten om när det är lämpligt att ringa 112, rekommenderar vi att du laddar ner 112-appen.
113 13 fyller 12 år idag!
Den 11 mars markerar vi en betydelsefull milstolpe – det nationella informationsnumret 113 13 firar 12 år av service för Sveriges invånare. Sedan starten 2013 har 113 13 varit en pålitlig källa för verifierad information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället.
Rekryteringsevent YouCall-Hur gick det?
Lyckat rekryteringsevent öppnar dörrar för nya kollegor hos YouCall
YouCall söker 20 nya medarbetare!
Är du på jakt efter ett nytt jobb där du får göra skillnad varje dag? Nu har du chansen att bli en del av YouCall! Vi växer och söker 20 nya medarbetare till vårt team. Därför bjuder vi in till ett rekryteringsevent där du får möjlighet att lära känna oss, se våra lokaler och höra mer om våra tjänster.
Hissen AB och YouCall
På natursköna Lilla Essingen, med en vacker promenadslinga precis utanför dörren, finner vi hisserviceföretaget Hissen AB. Företaget har en lång och stolt historia som sträcker sig tillbaka till 1930-talet, då det startade som ett familjeföretag med kunden i fokus. Hissen AB har under åren utvecklats till ett välrenommerat företag i hissbranschen.
Så undviker du bedrägerier under reaperioder
YouCall, dotterbolag till SOS Alarm, arbetar för ett tryggare samhälle i samarbete med SSF Stöldskyddsföreningen. SSF, en ideell förening grundad 1934 av polis och försäkringsbolag, erbjuder tjänster som förebygger brott och stärker säkerheten i vardagen.
Hur upprätthåller vi vår värdegrund – 5 snabba tips!
YouCalls värdegrund bygger på ETT YouCall, där ETT står för Engagemang, Trygghet och Transparens.
Digital tillgänglighet, vad är det egentligen?
I maj deltog Victoria och Mona på Kontaktadagen som är en konferens för alla som arbetar med kundmöten via telefon och digitala kanaler. Konferensen är en chans att träffa kollegor, leverantörer och lyssna på intressanta föreläsningar samt ta del av vad som händer inom branschen.
”Vi beställde en Skoda men fick en Rolls Royce”
YouCall och Transvoice tolkförmedling har samarbetat sedan 2007. YouCall tar emot samtal och förmedlar tolkar efter kontorstid men även alla helger och röda dagar dygnet runt. För att kunna erbjuda den bästa tillgängligheten och servicen har vi tillsammans vässat vårt samarbete till att bli ett förstklassigt partnerskap.
Att leda efter sin inre kompass
”Det har gått snart 3,5 år sedan jag klev in genom dörrarna på YouCall som ny vd. Jag minns min positiva känsla och min starka motivation att sätta mig in i företaget som helhet. Jag ville lyssna, lära och förstå. Både företagets styrkor men också utmaningar. Jag ville förstå vår affär och vad som var unikt för YouCall. Så lite jag visste och så enormt mina förväntningar har överträffats.”
Ny kund – Barndiabetesfonden
YouCall ger service till Barndiabetesfondens givare och sköter en del administrativa uppgifter som möjliggör för dem att effektivisera sitt arbete. Något som även det gynnar insamlingen.
Hon blir ny produktionschef på YouCall
Anne-Lene Andersson har en bakgrund som Kundtjänstchef på Alltele, Teamleader på Xzakt Kundrelation och Excellent E-service. Senast arbetade hon som Projektledare på Terminalen men har även under många år arbetat som Projektledare på Nolia.
Hur anpassningsbar är du som arbetsgivare?
Sophia Stenberg, 39, var helt sjukskriven i åtta år på grund av svårbehandlad spondylartrit. Att komma tillbaka till arbetsmarknaden var en kamp – men under pandemin hittade hon en arbetsgivare som kunde ge rätt stöd och anpassningar.
Värdefullt partnerskap
YouCalls samarbete med Operation Smile är både nära och meningsfullt. Under förra veckan var de på besök för att träffa alla medarbetare som hanterar deras Givarservice och bland annat gå igenom den kommande julkampanjen
Operation Smile väljer YouCall som samarbetspartner
Operation Smile är en politiskt och religiöst obunden medicinsk hjälporganisation som utför säkra, kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-, käk- och gomspalt. De arbetar i 40 länder och är helt beroende av medicinska volontärer; plastikkirurger, narkosläkare och annan vårdpersonal från över 60 länder.
Hissen och Trygga Hiss, nya kunder hos YouCall
YouCall har fått den stora äran att kroka arm med två spännande hissföretag, Hissen och Trygga Hiss som delar vår syn på kvalitet och kundnytta. I veckan startade uppdragen igång och YouCall hanterar nu felanmälan och utringning av tekniker under främst jourtid.
Novair väljer YouCall som Krisberedskapspartner
YouCall kommer vid en allvarlig olycka eller tillbud att stötta Novair i att besvara frågor om händelsen och ge en nulägesbild åt oroliga anhöriga.
Är du också nyfiken på oss?
Förra veckan kom Skellefteå Kommun på studiebesök till oss på YouCall för att lära sig mer om hur vi arbetar med bl.a. 113 13-uppdraget, Sveriges informationsnummer.
Kvalité – Vinnande koncept för outsourcad kundtjänst
Att outsourca sin kundtjänst eller kundsupport kan vara ett stort beslut för många företag. Hur får man den kvalité man vill ha trots att de som besvarar frågorna sitter utanför organisationen?
Metrisk väljer YouCall
Det är roligt med spännande och innovativa samarbeten. Metrisk är exklusiv partner i Sverige och Norge för den tyska marknadsledande Otto Wöhr GmbH. Företaget utvecklar och producerar kostnadseffektiva automatiska parkeringssystem för bil och cykel.
YouCall ❤️ Givarservice = Sant
YouCall deltar på Insamlingsforum 2022 i Stockholm.
”Jag vill att vi ska vara en reko arbetsplats”
YouCalls VD Anneli Olovsson intervjuades i tidningen Aktuell Säkerhet, där hon berättar om hur det var att kliva på sitt uppdrag mitt under en pandemi.
”YouCall och 113 13 har verkligen avlastat 1177”
1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning som du kan ringa till dygnet runt. Under 2020 ökade antalet samtal till 1177 markant med anledning av covid-19 pandemin.
Nationella vaccinationsveckan
Mellan den 14-20 mars är det den nationella vaccinationsveckan. YouCall har arbetat hårt och flitigt med hanteringen av det nationella informationsnumret 113 13 dit man kan vända sig med bl.a. frågor gällande coronapandemin.
Vi firar 113 13 idag
Idag den 11 mars fyller det nationella informationsnumret 113 13 hela 9 år. Något som vi på YouCall såklart vill lyfta, speciellt efter dessa två intensiva år av pandemi.
”Vi är en modig arbetsplats”
I januari sammanställdes YouCalls jämställdhetsprojekt som pågått under hela 2021. En viktig drivkraft till projektets uppkomst är att alla ska få chansen att utvecklas utan att begränsas av könsstereotypa normer, tankesätt eller traditioner.
SOS Alarm förvärvar YouCall
Youcall ägdes tidigare av SOS Alarm till 70 procent och av Piteå kommun genom Piteå Näringsfastigheter AB till 30 procent.
YouCall – En trygg kundkontakt
Kontakta Sverige delar årligen ut kvalitetsutmärkelsen ”Trygg Kundkontakt” till de medlemsbolag som lever upp till de högt ställda krav som ett medlemskap i Kontakta föreskriver.
Samarbetet med 113 13 har varit en nyckel
I början av 2020 ökade mängden samtal till myndigheten då många privatpersoner hade frågor kring Covid-19. Dialog inleddes i ett tidigt skede mellan Folkhälsomyndigheten och 113 13 för att kunna möta allmänhetens informationsbehov.
Gåvoservice / Givarservice med hjärta
YouCall har lyckade samarbeten med insamlingsorganisationer där vi underlättar deras gåvoservice.
YouCall svarar hela Sverige
YouCall hanterar samtalen för Sveriges informationsnummer 113 13, som under första veckan för året...
Låt vår erfarenhet bli ert lugn i stormen
Med vår unika ägarbild, vår erfarenhet och vår vana att hantera krissituationer, via exempelvis 113 13, har vi tagit fram en tjänst där vi kan hjälpa våra kunder att behålla sin tillgänglighet i händelse av en kris.
Upptäck fördelarna med extern kundtjänst!
En kundtjänstavdelning är komplex och ibland kostsam att bemanna. Ni behöver dessutom ligga i framkant i den tekniska utvecklingen för att kunna möta kundernas behov på kommunikationskanaler och ständig tillgänglighet.
Telefonpassning, Svarsservice eller Växeltjänst?
Att vara upptagen i möten kan göra så att samtal missas, vilket i sin tur kan göra att man går miste om en affär. Har ni verkligen råd med det? Med hjälp av våra välutbildade telefonister kan ni fokusera på er kärnverksamhet medan vi ger era kunder ett personligt och professionellt bemötande. Effektivare än så blir det inte. På riktigt.
Hydroscand ingår samarbete med YouCall
Den 1a december kommer Hydroscand att koppla om sina telefoner till YouCall som ska hjälpa de inringande att komma i kontakt med rätt resurs gällande Slangexpress. SlangExpress är Hydroscands mobila slangjour som hjälper kunderna på plats med såväl akuta slangbyten som förebyggande underhåll och diagnostik.
En smidig start
Möt en av våra kunder Anders som arbetar som HR Manager på Kuusakoski Recycling. Kuusakoski startade sitt växeluppdrag på YouCall precis i början av sommaren.
YouCall satsar på jämställdhet
I september fortsätter YouCall sin kulturresa. Höstens fokusområde kommer att vara jämställdhet. YouCall har ett tydligt fokus på inkludering och mångfald och att börja arbeta med vår jämställdhet känns helt rätt, säger bolagets VD, Anneli Olovsson. Den unika processen kommer att boostas av författaren Fanny Widman som är en aktiv poddare, föreläsare och passionerad kämpe inom området.
Bättre kundupplevelse för Kuusakoski Recycling
Ett samarbete för ökad tillgänglighet och effektivitet är nu inlett.
Kuusakoski Recycling har outsourcat sin växel till YouCall.
Återvinning Anytime
Pireva och YouCall Sverige AB i nytt samarbete med konceptet ”Återvinning Anytime”
YouCall välkomnar Åsa
Åsa Nordmark blir YouCalls nya Business Controller
Pite Hamn och YouCall i nytt samarbete
Nya röster. YouCall, som ägs av SOS Alarm och Piteå Näringsfastigheter AB kommer framöver att hantera Piteå Hamns växel och hjälpa de inringande till rätt person eller funktion. Tanken är att även kunna svara på enklare frågor som inte behöver kopplas vidare.
Att leda med hjärtat
Nu har det gått tre månader sedan vår nya VD, Anneli Olovsson klev ombord.
Här svarar hon på fyra snabba frågor:
Förstärkning av informationsnumret 113 13
Regeringen har idag presenterat en extra ändringsbudget för 2021. I budgeten som överlämnas till riksdagen finns en föreslagen förstärkning av anslagen till informationsnumret 113 13 på 15 miljoner kronor.
Bli en i laget
Dygnet runt förmedlar och hanterar vi information för att möta våra kunders behov. Vårt mål är att skapa tillväxt och trygghet för våra medarbetare, kunder, ägare och för samhället. Kom och jobba med oss!